Ongeraffineerd is het toverwoord
Gezond eten is een hype. En ongeraffineerd is het toverwoord. Witte suiker maakt plaats voor kokosbloesemsuiker, en keukenzout wordt ingewisseld voor (Keltisch) zeezout en Himalayazout. De industrie springt hier gretig op in. Ik zagHimalayazout onlangs zelfs bij de Albert Heijn. Fabrikanten claimen van alles over deze producten om de verkoop te stimuleren. Zo wordt gesteld dat Keltisch zeezout en Himalayazout gezonde zoutsoorten zijn: deperfecte vervangers voor keukenzout omdat ze minder natrium bevatten. Daarnaast zijn ze rijk zijn aan calcium, ijzer, magnesium, kalium en zink en dagelijks een sole drinken (een oplossing van water enHimalayazout of Keltisch zeezout) zou een perfecte manier zijn om mineralen binnen te krijgen.
Hoe weet je als consument nou of dit waar is? Bij nieuwe producten zoals deze is dat soms erg lastig te achterhalen. Ook wij konden met behulp van grote voedingswaarde databases en literatuur het antwoord niet precies vinden. En daarom stuurden we met jouw hulp Himalayazout zelf naar een onafhankelijk voedingslab. Top dat het gelukt is, en superbedankt voor jullie donaties!
Keukenzout versusHimalayazout
Meer dan 85% van de Nederlanders eet te veel zout: gemiddeld tussen de 7,5 en 10 gram zout per dag (NEVO / RIVM). Het advies is om niet meer dan6 gram zout (2400 mg natrium) per dag binnen te krijgenterwijl we voor onze lichaamsfuncties niet veel meer dan 1-3 gram zout nodig hebben. Een groot deel krijgen we binnen door producten te eten waar zout aan toegevoegd is zoals soep, snacks, smaakmakers, kant- en klaarproducten, pizza, en brood. De rest strooien we zelf over ons eten. Kun je keukenzout beter vervangen door Himalayazout? Het lab onderzocht het ingestuurde sample op de mineralen natrium, kalium, magnesium, zink, ijzer en calcium.
De uitslagen
De uitslagen worden door het lab per kg zout gegeven. Het is lastig om je daar iets bij voor te stellen. Daarom heb ik bovenstaande uitslagen omgerekend naar hoeveelheid per gram zout. Hoeveel is 1 gram zout? Voor je beeldvorming: er kan ongeveer 6 gram zout op een theelepeltje, een pizza bevat ook vaak zo’n6 gram (of meer), en tegelijkertijd is 6 gram zout de maximale aanbeveling per dag. In de onderstaande tabel lees je van links naar rechts hoeveel milligram van de onderzochte stoffenin 1 gram keukenzout en in 1 gram Himalayazout zit, en hoe zich dat verhoudt met de ADH van de stof.
Natrium
Keukenzout bestaat voor 40% uit natrium en voor 60% uit chloride. Het is natrium waar we teveel van binnenkrijgen. In de NEVO-tabelvond ik dat keukenzout inderdaad zo’n 40% natrium (39% om precies te zijn) bevat: 390 mg natrium/gram zout. Het bevat daarnaast ook nog hele kleine hoeveelheden andere mineralen. Uit de labanalyses van Himalayazout blijkt dat het 381 mg natrium per gram bevat. Dat is dus 38,1% en praktisch hetzelfde!
Andere mineralen
Uit de labanalyses van Himalayazout blijkt dat het een grotere hoeveelheid andere mineralen (zoals calcium, magnesium, kalium, zink en ijzer) bevat dan keukenzout. Echter ten opzichte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van deze mineralen stelt het werkelijk niets voor. De schadelijke effecten van het binnenkrijgen van teveel natrium wegen veel zwaarder dan de voordelen van het beetje mineralenwat het levert.
En die Sole dan?
Diverse healthbloggers & goeroe’s adviseren om dagelijks bij het opstaan een Sole te drinken om mineralen binnen te krijgen. Sole maak je door een oplossing te maken van 2/3 water en 1/3Himalayazout of Keltisch Zeezout. In één liter water op kamertemperatuur is maximaal 360 gram zout op te lossen. Het advies is om dagelijks 2 theelepels Sole (in een glas water)te drinken. Een theelepel water is 5 ml. Per theelepel bevat Sole dus 1,8 gram zout. Dat is 686 mg natrium per theelepel!!!! Bij 2 theelepels heb je al bijna 60% (!!) van de maximale ADH zout binnen. Dat zijn adviezen die slechtzijn voor je gezondheid. Geef jij weleens het advies om een Sole te drinken of drink jij het zelf? Ons advies is om hier per direct mee te stoppen en je zoutconsumptie te minderen. Zo verklein je het risico op een hoge bloeddruk en een hartinfarct of een beroerte.
Gezonder zout
Kortom, Himalayazout is niet gezonder dan keukenzout. Bestaat gezonder zout eigenlijk wel? Ja, het klinkt helaas niet zo exotisch als Himalayazout, Fleur de sel of Keltisch zeezout, maar LoSalt of Jozo Bewust zijn weliets gezonder is dan keukenzout. In deze zoutsoorten is natriumchloride voor de ruim de helft vervangen door kaliumchloride. Kaliumchloride klinkt voor veel mensen chemisch of eng, maar de stof (die ook in groente en fruit zit) is juist gunstig voor de bloeddruk. Overall ishet beste advies natuurlijk gewoon minder zout eten.
Door Marijke Berkenpas|2017-01-21T09:21:56+01:006 december 2015|Categorieën: Foodbasics, Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog, , |Tags: , producten, superfoods|
Deel dit artikel met vrienden of collega's!
FacebookXLinkedInE-mail
Over de auteur: Marijke Berkenpas
Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.
Gerelateerde berichten
Onze detox pillen zijn wetenschappelijk onderbouwd
28 juni 2024
#156: Is gezond eten duurder dan ongezond in Broodje Jaap! met prof. dr. ir. Jaap Seidell!
26 juni 2024
Heb je babyvoeding nodig?
21 juni 2024
Het bewerken van voedsel is niet altijd slecht
14 juni 2024
#155: Gezonde hersenveroudering in Broodje Jaap! met prof. dr. ir. Jaap Seidell!
12 juni 2024
Ik loop graag marathons, maar heb weinig reserves. Is dat erg?
7 juni 2024
63 reacties
Henk Pannekoek6 december 2015 om 7:25- Antwoorden
Of het ook werkelijk zo is wat jullie onderzocht hebben is nog maar de vraag. Als je de belasting van diverse zouten via bioresonantie op je lichaam laat meten dan zie je wel degelijk hele grote verschillen tussen keukenzout en Keltisch zeezout. En je schrikt als je de verschillen tussen geraffineerde suikers en kokosbloesemsuiker ziet.
Marijke6 december 2015 om 7:51
Ha die Henk,
Dank voor je reactie. Zou je het voor mij willen onderbouwen middels artikelen uit peer-reviewed wetenschappelijke journals? Ik ben benieuwd welke verschillen je bedoelt en wat voor effect deze dan hebben op de gezondheid.
Ivo6 december 2015 om 8:29
Beste Marijke,
Henk spreekt uit eigen ervaring.Dat is wellicht een persoonlijke onderbouwing maar niet per definitie minder valide. Vind je het niet een beetje flauw om te vragen naar een onderbouwing middels artikelen uit peer-reviewed wetenschappelijke journals als je zelf geen referenties in dit artikel plaatst?
Eva7 december 2015 om 7:06
Henk, een onderzoek houden met bioresonantie ism Marijke? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Met kinesiologie meet je ook per individu hoe iemand op een stofje reageert, aangezien we allemaal andere medische dossiers hebben! Verder een fijne post, Marijke, ik vroeg me al heel lang af hoe de vork nou in die steel zat, bedankt.
SvanD8 december 2015 om 10:56
Het lijkt me wenselijk als we hier de bewezen wetenschappelijke methoden gescheiden houden van de alternatieve methoden gebaseerd op geloof zoals bioresonantie of kinesiologie. Je hebt absoluut een punt dat wel allemaal anders zijn, maar de wetenschap die dat aan het ontdekken is staat nog zo erg in de kinderschoenen, dat we het eigenlijk alleen op het gebied van bloedsuiker enige aanwijzingen hebben – en dan nog weten we niet hoe en waarom. Om daar dan meteen regels en tips op te gaan baseren lijkt me wat voorbarig.
Jess van Heukelom11 juni 2019 om 9:46
Kort door de bocht. Mis veel mineralen en zou graag Celtic sea salt vergeleken zien.
Hier een uitgebreide studie op ratten.
Natuurlijk zout is logisch veel beter voor je lichaam dan geraffineerd zout wat overigens smerig smaakt. Doe zelf de smaaktest maar eens. Chemische troep.
Onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5328355/Ontdeklingsreizigster23 mei 2021 om 7:47
Hallo,
Die sole waar op t laatst van t artikel (de website) over wordt gesproken en ten strengste afgeraden word, is ook niet (zoals ik ergens anders heb gelezen) bedoelt voor iedereen. Dat advies om dagelijks toch wel een sole te drinken was/gold alleen voor mensen die heel natuurlijk en gezond leefden. Nauwelijks toegevoegd zout aten, praktisch een zoutloos dieet hadden, (ik denk) de uitzondering dus. Maar daar mogen ze mischien wel duidenlijker over zijn, want dat is toch wel heel belangrijk. Groet!Roos12 mei 2022 om 1:54
Wat een idioot antwoord weer van je Marijke.
Je artikel is totaal niet wetenschappelijk onderbouwd en dan heb je arrogantie om dit wel te verwachten van Henk. Die klaarblijkelijk veel meer ervaring heeft dan jij. Aangezien jij niet eens duidelijk weet wat een sole is. Verder is het zogenoemde onderzoek wat je noemt gebaseerd op maar 6 mineralen. Terwijl er meer mineralen inzitten. Dus dit artikel is pure rotzooi. Totaal niet naar waarheid geschreven.
Verder kun je keukenzout niet eens met himalaya zout vergelijken. Aangezien een chimpansee ook geen mens is 😉
Maargoed als jij graag met deze oplichterij je geld verdient.. dan vindt karma je wel 😉
Dietistenpraktijk Novita6 december 2015 om 9:00- Antwoorden
Ah, een N=1 studie.
Marijke6 december 2015 om 9:06- Antwoorden
Yep, daar heb je een punt. Ip ging het artikel vooral om de samenstelling. Het effect van natrium op gezondheid hebben we al vaker onderbouwd in andere blogs. Maar dat had ik er nog wel bij kunnen zetten.
Een te hoge natriumconsumptie kan leiden tot een verhoogde bloeddruk en als gevolg daarvan, een grotere kans op hart- en vaatziekten. Diverse meta-analyses laten hetzelfde beeld zien: het terugbrengen van de inname van natrium leidt tot een verbetering van de bloeddruk (1-2). Middels modelsimulaties met het RIVM Chronisch Ziekten model berekenden onderzoekers dat wanneer het natriumgehalte van fabrieksproducten wordt gehalveerd, bijna 30.000 hartinfarcten en ruim 53.000 beroertes kunnen worden voorkomen de komende twintig jaar (een daling van respectievelijk 4,4 en 6%) (3)
1) Effect of lower sodium intake on health: systematic review and meta-analyses
Aburto NJ, Ziolkovska A, Hooper L, Elliott P, Cappuccio FP, Meerpohl JJ
BMJ, 20132) Effect of longer term modest salt reduction on blood pressure: Cochrane systematic review and meta-analysis of randomised trials
He FJ, Li J, Macgregor GA
BMJ, 20133) Potential effect of salt reduction in processed foods on health
Hendriksen MA, Hoogenveen RT, Hoekstra J, Geleijnse JM, Boshuizen HC et al.
Am. J. Clin. Nutr., 2014Eva7 december 2015 om 7:14
Je bedoelt denk ik “in andere artikelen”? Een blog (weblog) is de website(’s vorm), die bestaat uit entries/posts/artikelen.
Antwan7 december 2015 om 6:15
Dat lijstje hierboven is alleen van toepassing op bewerkt zout.
Keltisch zeezout of Himalaya zout is iets totaal anders dan geraffineerd zout teveel geraffineerd zout binnenkrijgen dat is inderdaad helemaal niet goed….
Echter in de eerder genoemde onbewerkte zeezout soorten zitten ook andere mineralen die samen zorgen voor een betere balans in het COMPLEXE menselijke lichaam…
Dat je dat na jouw studie nog steeds niet weet is baart me ernstig zorgen betreffende het Universitaire onderwijs, niks onderwijs slechts belangen…
Rob van Berkel8 december 2015 om 12:40
Antwan, waaruit blijkt dat onbewerkte zeezouten voor een betere balans in het menselijk lichaam zorgen? En wat versta je onder een betere balans? Volgens jou hoort die kennis thuis in het universitair onderwijs. Dan mag verwacht worden dat je de kennis die Marijke zou missen wetenschappelijk kunt onderbouwen. Zou je die kennis hier willen delen?
Mylene6 december 2015 om 9:24- Antwoorden
Leuk om te weten, heb er naar uitgekeken. Ik had een kleiner verschil verwacht. Ben het met je eens dat meer zout consumeren -omdat het hymalayazout zou zijn- niet gezond is, maar zou mensen die dit gebruiken in plaats van keukenzout in dezelfde hoeveelheden het niet persé afraden (tenzij ze bespaartips nodig hebben ;)) aangezien er nauwelijks verschil tussen zit. Van “sole” had ik nooit eerder gehoord.
Nout11 oktober 2017 om 4:40
Een sole is engels voor zoutoplossing
Someguy2 april 2018 om 5:55
Mylene, het maakt wel degelijk verschil. Merk op dat je van sommige mineralen die bijna afwezig zijn in keukenzout, er meer dan 100 maal zoveel binnenkrijgt met himalayazout. Ook komen al deze mineralen en sporenelementen voor in een verhouding die deze in het menselijke bloed sterk benadert (dit was reeds geweten in de vroege 20e eeuw).
Greetje7 december 2015 om 7:18- Antwoorden
Marijke7 december 2015 om 9:27
Hai Greetje dank voor je reactie. Dat is een meta-analyse uit 2011. Voor de geinteresseerden zelf in te zien: http://ajh.oxfordjournals.org/content/24/8/843.full.pdf+html. De boodschap is niet zo zwart-wit als het krantenartikel doet vermoeden. Na 2011 zijn er een aantal nieuwe meta’s gepubliceerd waaronder die van He et al 2013 http://www.bmj.com/content/346/bmj.f1325 waarin het onderzoek uit 2011 ook onder de loep wordt genomen.In een van de meegenomen studies zaten mensen met hartfalen die diuretica gebruikten. Deze studie had niet geincludeerd mogen worden. Overall is er voldoende bewijs dat teveel zout de bloedruk verhoogt en daarmee ook her risico op hypertensie en beroerte. Aan de andere kant zijn er ook aanwijzingen dat te weinig zout ook niet goed is, maar dan heb je het wel over echt kleine hoeveelheden.
Léonne7 december 2015 om 9:22- Antwoorden
Keltisch grijs zeezout is wellicht overtuigender. Zie hier de samenstelling in vergelijking tot geraffineerd keukenzout: http://www.keltischzeezout.net/files/Analyse%20bestanddelen%20van%20Gros%20sel%20de%20Guérande.pdf
Juglen Zwaan7 december 2015 om 12:14- Antwoorden
Interessant artikel Marijke. Wij hebben pas het Keltische zeezout naar een lab gestuurd en heb daarom wat nuances bij je betoog. Ik kreeg over je blog veel vragen dus heb ik een reactie op onze site gezet:
http://www.ahealthylife.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-keltisch-zeezout/Walter18 augustus 2021 om 9:18
Grappig om op deze site een reactie te lezen van Juglen Zwaan. Hier nogmaals de link: https://www.ahealthylife.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-keltisch-zeezout/
Het eerste diagram op deze webpagina (mineral interactions) is volstrekte nonsens, abracadabra! Kan u een duidelijke toelichting geven bij dit volstrekt onbegrijpelijke en nietszeggende diagram, heer Zwaan?
Antwan7 december 2015 om 4:59- Antwoorden
Degene die er echt verstand van hebben die maken gebruik van de kwaliteiten die de natuur ons tot onze beschikking stelt. laten we dat allemaal doen en het winstmaximalisatie tijdperk de nek omdraaien en ons richten op welzijnsmaximalisatie, Keltisch zeezout is dan een van de factoren dat een revolutie gaat veroorzaken……
De innovatieve Ecoboerderij De Haan kiest voor het strooien van Keltisch zeezout i.p.v. landmineralen. In deze video een korte impressie van dit innoverende bedrijf in het Betuwse Ingen. Vragen? Kijk op http://www.ecoboerderij-dehaan.nl
SvanD8 december 2015 om 10:47
En u heeft zeker geen winstbelang bij Keltisch Zeezout?
Als u het niet bent, dan de alternatieve voedingsindustrie, zoals Ecoboerderij De Haan, wel. Zij heeft net zo goed een belang bij goede verkoop van hun producten, en zal dus blijven volhouden dat Keltisch zeezout beter smaakt, of iets anders onbewijsbaars.
Daarnaast; het zout dat in Slochteren gewonnen wordt is ook gewoon zeezout; het ligt alleen wat langer onder de grond.
De gezondheidswinst van meer zout eten voor de mineralen, tot slot, is negatief. Die minuscule verschillen in samenstelling wegen echt niet op tegen de effecten van meer zout eten. Haal die mineralen lekker uit je groenten, hoef je ook geen dure producten te kopen!Nicolien3 januari 2016 om 6:46
Waarom zou je veel energie steken in het promoten van een gezond product, dat waarschijnlijk ook nog eens minder winst oplevert, terwijl je met junk niemand hoeft te overtuigen en het je een ruim inkomen geeft.
Isabelle12 januari 2016 om 12:53
Oh kom nou, er zijn er genoeg die lekker meehobbelen met de Gezond-eten-trend. “Superfoods”, kokosolie..denk je nou echt daar geen driedubbele winsten op worden gemaakt? De aflevering van Keuringsdienst van Waarde laat dat al heerlijk zien voor bv chiazaad. http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/30-133088-30-10-2014
Uiteraard is het fijn als mensen zich meer bezig houden met wat ze in hun mond stoppen, maar denk alsjeblieft niet dat er geen industrie achter zit.Guus Jacobs5 mei 2016 om 9:52
De eerste regel doet mij het ergste vermoeden: “Degene, die er verstand van hebben….”. Klaarblijkelijk heeft iedereen, die het met de scribent oneens is géén verstand van zaken. En dit zou een wetenschappelijke onderbouwing moeten voorstellen? Hier wordt duidelijk gericht gezocht, iets dat in de echte wetenschap uiteindelijk altijd afgestraft wordt.
Antwan7 december 2015 om 5:00- Antwoorden
Excuses ik vergat de video erbij te voegen, zou deze ecologische boer van lotje getikt zijn? Of zou hij iets hebben ontdekt wat eigenlijk verborgen moest blijven?
Jacques Selnature7 december 2015 om 5:08- Antwoorden
En zo zijn er nog meer consumenten en melkveehouders die geweldige resultaten behalen en ervaren, in tegenstelling tot het “fabriekszout’. Zo zijn er boeren bekend die geen synthetische mineralen bij voeren en alleen op het Keltisch zeezout hun mineralen geven aan de dieren. Oh ja….de resultaten blijven hetzelfde en laten zelfs een stijgende lijn zien. https://www.youtube.com/watch?v=_jxgYeGXBGo
En bij mensen zien mensen bijvoorbeeld het eczeem afnemen door in bad te gaan met keltisch zeezout. En doe je het niet voor de gezondheid en de mineralen……proef het eens. Ik nodig je van harte uit om bij ons langs te komen en de blinde test te komen doen en je nog meer te laten informeren over de resultaten die worden bereikt met het Keltisch zeezout. Op onze website vind je ook mijn gegevens. Ik wacht je bericht af.
Met vriendelijke groeten,Jacques Lardenoy
eigenaar Selnature.comPatrick Savalle7 december 2015 om 7:44- Antwoorden
Volledig de plank misgeslagen. Voeding is niet de optelsom van een paar ‘hoofdingredienten’. Het is de combinatie van honderden, duizenden stofjes. Het is de combinatie die bv. ongeraffineerd zout z’n waarde geeft. Typisch de domme, reductionistische kijk van een moderne opleiding dit.
SvanD8 december 2015 om 10:51
En waar haalt u de arrogantie vandaan om te denken dat u dan wél weet hoe het zit met al die verschillende stoffen? Als de wetenschap het, met duizenden onderzoekers, maar langzaam laagje voor laagje weet te ontdekken, hoe weet u dan dat dit niet klopt?
Er wordt hier overgens nergens gesteld dat voeding een paar hoofdbestanddelen kent; er zijn er alleen maar weinig van belang hier om het verhaal te ontkrachten.tim19 juli 2017 om 12:39
patrick savalle heeft gelijk, het gaat om de combinaties.. wetenschappers lopen altijd achter op de spirituelen en hebben vaak moeite met het leggen van de juiste verbanden.. exceptioneel op hun specialisatie is mooi maar als je geen verbanden kunt leggen krijg je zo’n achterlijk systeem als we nu hebben in de gezondheidszorg, niemand geneest ooit echt want de synthetische medicijnen zijn gemaakt ter symptoombestrijding, is trouwens beter vd winstmaximalisering.. chinezen leggen wel de juiste verbanden, vandaar dat ze soms de lever gaan behandelen als je last hebt van je onderrug 😉
Roos12 mei 2022 om 1:44
Helemaal waar!
Dit is een onzin artikel.
Puur geschreven om mensen ziek te houden en zieker te maken
SvanD8 december 2015 om 11:01- Antwoorden
Dank voor dit artikel Marijke. Het is goed om gewoon harde data te zien die aangeven dat zouten vrij weinig verschillen van elkaar, en dat het voor de gezondheidswinst beter is het gewoon bij kaliumzout te houden (als je geen niermedicatie gebruikt). Zout eten voor de gezondheidswinst is ‘de kerk schudden om de klok te luiden’.
Jammer dat veel mensen vast blijven houden aan hun geloof dat er shortcuts bestaan naar een gezond leven, terwijl het zoveel makkelijker – en goedkoper – kan!ReneS10 januari 2016 om 12:47- Antwoorden
Hoeveel merken himalayazout zijn er getest? Hoeveel verschillende verpakkingen van verschillende batches zijn er gemeten? In een ander artikel op deze site wordt gezegd dat je op zulke dingen moet letten bij het beoordelen van onderzoeken, dus het zou fijn zijn als er iets over de samplemethode wordt geschreven 🙂
VeganBackpacking26 september 2016 om 7:11- Antwoorden
Bedankt voor het artikel! Helaas trek je hier blijkbaar veel alu-hoedjes mee aan. Ga door met jullie goede, wetenschappelijk onderbouwde, werk! 🙂
Roos12 mei 2022 om 1:42
Hier is niets goed onderbouwd wetenschappelijk aan. Meegedeelde kennis is totaal achterhaald
Marleen28 september 2016 om 12:46- Antwoorden
Hier analyse van keltisch zeezout. Je ziet dat het toch verschil maakt met gewoon zout en Himalaya zout
Here is a full analysis of the elements that comprise Light Grey Celtic Sea Salt.
Celtic Sea Salt is a natural product and, therefore, the element composition and proportions are naturally-occurring. Nothing is added and nothing is removed. This analysis is conducted by a third-party laboratory that specializes in analyzing sea salts and ocean water. The analysis will not add up to 100% because of the presence of moisture and elements that occur in very small amounts in Celtic Sea Salt.
Sodium31.42Bromine0.0403Promethium<0.0011
Magnesium3.12Rubidium<0.0007Samarium<0.0010
Aluminum<0.05Strontium0.005Europium<0.0009
Silicon0.27Yttrium<0.0004Gadolinium<0.0007
Phosphorous<0.0395Zirconium<0.0007Terbium<0.0013
Sulfur1.17Niobium<0.0006Dysprosium<0.0015
Chloride62.89Molybdenum<0.0007Holmium<0.0006
Potassium0.64Technetium<0.0009Erbium<0.0007
Calcium0.41Ruthenium<0.0013Thulium<0.0006
Scandium<0.005Rhodium<0.0016Ytterbium<0.0005
Titanium<0.0015Palladium<0.0019Lutetium<0.0005
Vanadium<0.0006Silver<0.0025Hafnium<0.0004
Chromium<0.0004Cadmium<0.0035Tantalum<0.0004
Manganese<0.0003Indium<0.0044Tungsten<0.0004
Iron0.0284Tin<0.0059Rhenium<0.0004
Cobalt<0.0002Antimony<0.0074Osmium<0.0004
Nickel<0.0001Tellurium<0.0537Iridium<0.0003
Copper<0.0001Iodine<0.0002Platinum<0.0004
Zinc<0.0001Cesium<0.0059Gold<0.0004
Gallium<0.0001Barium<0.0048Mercury<0.0004
Germanium<0.0001Lanthanum<0.0034Thallium<0.0004
Arsenic<0.0001Cerium<0.0023Lead<0.0004
Selenium<0.0002Praseodymium<0.0017Bismuth<0.0004
Neodymium<0.0014Thorium<0.0007Uranium<0.0009Results produced using non-destructive x-ray emission analysis
Roos12 mei 2022 om 1:41
Ja absoluut veel gezonder dan tafelzout
tim19 juli 2017 om 12:32- Antwoorden
patrick savalle heeft gelijk, het gaat om de combinatie ván (kruiden/mineralen/zouten etc) die de magie in het lichaam teweeg brengt
Jacco1 januari 2018 om 11:52- Antwoorden
Marijke, helder onderbouwd verhaal. Bedankt voor de informatie. Het trekt inderdaad wel wat alu-hoedjes aan En ja Antwan “Of zou hij iets hebben ontdekt wat eigenlijk verborgen moest blijven?” waarschijnlijk heeft hij ontdekt dat 50 ton Keltisch zeezout per jaar precies voldoende is om de oprit in de winter ijsvrij te houden
Jacco1 januari 2018 om 12:17- Antwoorden
En ijsvrije oprit = minder uitglijden, = minder gebroken armen = Keltisch zeezout reuze gezond!
Jacques van Selnature.com5 februari 2018 om 5:12
Ik ben een fan van natuurlijke zouten (ik importeer het zelfs 😉 en zie echt resultaten t.o.v. de “fabrieks” zouten ,
maar de analyse van Jacco is knap pakkend te noemen
Jacques van Selnature.com5 februari 2018 om 5:22- Antwoorden
Hoi Marijke, ik heb je afgelopen zaterdag nog even gesproken op de gezondheidsbeurs. Tof om te horen dat je het kon waarderen dat ik je wél gewoon even heb aangesproken over het (zee)zouten verhaal. Ik sta ook zeker open voor de diversiteit aan inzichten, argumenten en meningen. Daar kunnen we alleen maar wijzer van worden. Mijn uitnodiging hierboven (ergens) in mijn reactie, om eens hierover van gedachten te wisselen, blijft daarom ook staan. In de afgelopen twee jaar is onze ervaring en kennis ook toegenomen dus als je eens in de buurt bent….je bent van harte welkom. En ja….teveel zout is niet handig en ja….daar krijgen we inderdaad meer dan genoeg van binnen als je niet oplet en bewust producten koopt of juist laat staan. En dan klopt het dat je geen extra zout nodig hebt als mens zijnde.
Anyway, succes met alles wat jullie doen en wie weet, tot de volgende gelegenheid.Met hartelijke en vooral een gezonde groet toegewenst,
Jacques Lardenoy
SelnatureRoel25 maart 2018 om 8:17- Antwoorden
Veel zout hoeft niet per definitie ongezond te zijn. Ik volg een keto dieet en dan zijn grotere hoeveelheden juist goed. Ik denk dat de combinatie van veel koolhydraten en zout slecht is. Even als als de combinatie van veel vet en koolhydraten. Een hoger alkaline dieet en echte whole foods zoals deze in de natuur voorkomen gaat prima met wat meer zout. Ik prefereer overigens ook de duurdere zouten over het standaard witte keuken zout om de smaak en mond gevoel. Ga maar eens wetenschappelijk testen hoeveel gezonder dat is.
Someguy2 april 2018 om 5:37- Antwoorden
Wat van belang is, is dat die 9 g verschil tussen het natriumgehalte in keukenzout en himalayazout volledig wordt aangevuld met waardevolle mineralen zoals calcium, magnesium of zink die in keukenzout vrijwel niet voorkomen maar in grote hoeveelheden (some meer dan 100 maal meer) in himalayazout. Dit maakt het hele verschil ! Samen met (natuurlijk) de totale afwezigheid van pollutie zoals plastics.
Bas27 april 2018 om 7:12- Antwoorden
Hoe zit het eigenlijk met het jodium gehalte? Ik las dat zo’n 2 gr HZ al voldoende is voor een volwassene, oftewel zo’n 1100 mcg jodium.
Janneke18 juli 2018 om 7:50- Antwoorden
Zout is niet slecht, suiker is niet slecht, vet is niet slecht. Wat slecht is zijn geïsoleerde stofjes als keukenzout, geraffineerde suiker en transvetten. Er zijn zelfs geluiden dat je geen olie zou moeten gebruiken maar voeding in natuurlijke verhoudingen zou moeten nuttigen. Cocablad is ook niet ongezond maar de geïsoleerde cocaïne eruit is wel slecht. Het gaat om de balans tussen de stoffen. Juist de mineralen in het zout, hoe weinig ook, zorgen voor een balans in je lichaam. Zelf reageer ik slecht op keukenzout. Dat kan ik niet bewijzen met apparatuur maar mijn lichaam geeft het aan. Misschien is het over tig jaar wel aan te tonen.
Zo was er ook een onderzoek naar het verband tussen pilgebruik en depressie, waarbij een aantal vrouwen gedurende een bepaald aantal jaren werd gevolgd. Dat heet dan een bewijs, terwijl je het niet kan meten. In vroeger tijden wist men veel dingen instinctief. Dan hoefde niet eerst bewezen worden dat een bepaalde plant giftig was. Dieren vertrouwen daar op maar wij mensen twijfelen zo aan ons eigen oordeel dat we apparaten nodig hebben om dingen aan te kunnen tonen.
Misschien er maar aan wennen dat niet alles bewijsbaar is.Roos12 mei 2022 om 1:38
Hallo Janneke,
Instinct is idd veel belangrijker dan al het zogenaamde onderzoek, dat afhankelijk gefinancierd wordt.
Ik reageer ook slecht op keukenzout. Wel meetbaar met kinesiologie, bioresonantie en biotensor. En natuurlijk vanuit intuïtie.
Michel Kemperman28 september 2018 om 9:21- Antwoorden
Hallo Marijke,
Even een reactie op het stukje over Sole. Ik benader het niet wetenschappelijk, maar probeer het met gezond verstand: Ik vrees dat er een rekenfout in zit…
Je zegt dat er 360 gram maximaal is op te lossen. Dat kan zo zijn, maar de doorsnee solegebruiker zal 1/3 qua gewicht gebruiken omdat de verhouding 2/3 water en 1/3 keltisch zeezout is.
Dan kom je op 333 gram, wat nog een klein verschil is. Maar dan volgt er vervolgens een grote afwijking, je zegt namelijk dat één theelepel 5 gram sole bevat. Ik heb het even exact nagemeten en kom dan op een eetlepel uit!
Eén theelepel komt bij mij niet verder dan 2 gram sole en dan gebruik ik nog een relatief grote theelepel. In veel gevallen zal het nog minder zijn. Als je dat doorrekent kom je niet uit op 1,8 gram, maar slechts 0,67 gram. Ongeveer 1/3 van wat je beschrijft. Om het dan direct af te raden voor de gezondheid gaat dus te ver, temeer daar je sole ook prima als vervanger kan gebruiken voor geraffineerd keukenzout. Dan krijg je dus helemaal niet meer zout binnen, maar ongeveer hetzelfde als met geraffineerd zout het geval is, maar dan met veel waardevolle extra mineralen die in keukenzout grotendeels ontbreken en in onze vaak bewerkte voeding helaas ook.Edwin Wolbers21 maart 2019 om 5:38- Antwoorden
Wat vinden jullie van de volgende redenatie ? Door alle informatie kwam ik er ook niet achter of ongeraffineerd nou wel of niet beter is. Het is i.i.g. geen bron van mineralen, mensen die dat beweren denken niet goed na, de hoeveelheden zijn absurd klein. Echter las ik op een gegeven moment dat zoutwater vissen in een aquarium met water+keukenzout doodgaan. Zij hebben dus ongeraffineerd zeezout nodig in hun water, zoals de zee. Voor een vis is het dus een verschil tussen leven en dood. Er is dus een verschil. Op basis hiervan kan je al niet meer beweren dat het hetzelfde is. Ook ons lichaam is natuurlijk een complex biologisch systeem. Wij komen oorspronkelijk uit de zee en op cellulair niveau zijn de systemen uit die tijd nog steeds hetzelfde. De systemen die dus zout nodig hebben om te functioneren. Als keukenzout voor vissen dodelijk is, is het dan niet gewoon logisch dat het voor ons mensen op cellulair niveau schadelijk is ?
Roos12 mei 2022 om 1:34
Edwin jij hebt volledig gelijk. En dan nog kunnen ze hier zoveel blabla neerschrijven. Als vissen doodgaan aan keukenzout.. tja.. dan gaan wij ook langzaam dood aan keukenzout.
Maargoed de zogenaamde voedingswetenschapper zullen hier toch niet aan willen geloven. Zelfs als ze hun vissen dood voor hun neus zien liggen
Niklas Johansson25 maart 2019 om 10:30- Antwoorden
Graag wil ik aanvullen dat keukenzout vaak afkomstig is van vacuümzout (gepekeld zout dat opgepompt wordt) en zoals weergegeven bijna geen mineralen bevat daarom is zeezout veel gezonder, maar daar moet men ook weer opletten omdat sommige zouten grote aantallen chemicaliën bevatten, additieven en antiklontermiddel wat een grote impact heeft op de smaak. Het zorgt er voor dat de smaak van het zout minder is waardoor we meer gebruiken. Himalaya zout bevat grotere aantallen ijzer omdat het himalaya gebergte één grote bron is aan ijzer. Door regen en vocht sijpelt dit in het gesteente en zet zich in en tussen het zout, hierdoor ontstaat de roze kleur die in feite roest is dat er al een paar miljoen jaar ligt. Zoutvlokken is blijkbaar een gezonder zout. Het is natuurlijk, het wordt ontgonnen uit gezuiverd zeewater en er worden geen chemicaliën of additieven toegevoegd. Ook geen chemicaliën, na opzoekwerk heb ik ontdekt dat er 2 spelers zijn op de wereldwijde markt, Maldon & Falksalt, Falksalt heeft ook zouten met verschillende smaken, heel interessant om mee te koken.
K. Zurstrassen10 mei 2019 om 8:06- Antwoorden
Jozo bewust of Lo Salt. Dit zijn zoutmengsels waarin een deel van het natrium is vervangen door kalium en magnesium. Deze zoutmengels zijn niet geschikt voor mensen met slechte nieren en mensen die bepaalde plaspillen of onstekingsremmers gebruiken. Lees hiervoor de medicijnbijsluiter. Overleg bij twijfel met je huisarts.
Paul van Weegen2 juli 2019 om 7:00- Antwoorden
Een uitstekend artikel van Marijke (dat ik nu pas gelezen heb). Voor iedereen met een redelijk denkvermogen en intelligentie is daar niets tegen in te brengen. Helaas zijn er toch veel mensen die het niet begrijpen (of niet willen begrijpen).
Kefir10 november 2019 om 1:23- Antwoorden
Eindelijk een duidelijk artikel dat wetenschappelijk uitstekend is onderbouwd. Jammer dat er alsnog zoveel kritiek is!
W. van Vliet16 november 2019 om 5:53- Antwoorden
Aan allen die aan deze discussie deelnemen.
Wat denken jullie van het maalproces van welk zouttype dan ook?
Mijn ervaring is dat bij het thuis malen, de maalkop slijt omdat deze doorgaans van plastic is!
Daarbij wordt er dus plastic door het voedsel gemengd!
Mij werd een keramisch maalmechanisme aangeraden.
Graag jullie reactie.Met vriendelijke groet,
W. van Vliet
Fleur27 november 2019 om 10:39- Antwoorden
In reactie op de vraag van W. van Vliet,
Ik heb zelf een keramisch maalmechanisme, van Willam Bounds, deze is zeer aan te raden. Want je wilt geen plasticdeeltjes in je voedsel!!
Met vriendelijke groet,
Fleur
Matties7 januari 2020 om 11:06- Antwoorden
Dr. Gundry van plant paradox waarschuwt dat hij bij de mensen die himalaya- of zeezout gebruiken afwijkende waarden van de schildklier ziet daar er onvoldoende jodium inzit. Ik slik nu kelp tabletjes bij en dat scheelt aanzienlijk.
Handig als je naast je praktijk een laboratorium hebt en elke patient een volledige bloedanalyse geeft elke keer dat hij/zij binnen komt. Dat is vooruitgang.
Roos12 mei 2022 om 1:28- Antwoorden
Wat een onzin weer. En dat noemt zich nog wetenschapper ook. Nou nou.. als je deze info de mensen door de strot duwt, logisch dat zoveel mensen in Nederland ziek zijn!;)
Marjolein28 juli 2022 om 1:05- Antwoorden
Mmm… ik vind dit geen goed gewogen artikel, en heel duidelijk sturend (vanaf het begin al, qua toon) op een bepaalde eindconclusie. Je vergelijkt keukenzout met himalayazout qua onderzoek, en trekt vervolgens ook conclusies over keltisch zeezout / fleur de sel: hoe kan een onderzoek over het verschil tussen himalayazout nou iets zeggen over keltisch zeezout. En dat iets nog niet is onderzocht (of als jij t onderzoek nog niet kent), betekent niet dat het niet waar is. Ook niet perse dat het wel waar is, maar zeg dat dan: we weten het nog niet. Wees alleen stellig over dat wat je werkelijk zeker weet.
Willem18 april 2023 om 5:06- Antwoorden
Een praktijk ervaring. Geruime tijd last van verhoogde bloeddruk. Medicijnen ervoor. Door klein beetje Himalaya zout en veel drinken en geen kant en klare maaltijden en pakjes en zakjes te gebruiken. Bloeddruk weer op mooi niveau zonder medicijnen
Eten tegen Kanker19 mei 2023 om 4:08- Antwoorden
Je kunt beter gewoon puur zout nemen, en dat himalaya of keltisch gedoe vermijden. De chemische opbouw van zout is zout, daar hoeft niet van alles bij in te zitten.
Michael Nendels5 februari 2024 om 1:19- Antwoorden
Niemand heeft het over microplastics die in de zeeën ronddrijven en dus in ons zeezout zitten. Ik weet er zelf niet zoveel over, maar alleen daarom al kies ik voor Himalaya zout.
Geef een reactie
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.